ایران من

 نخلستان از زاویه ی بالا/مشاهده خطوط مورب در جاده.عمودی درختان نخل.کوه ها حجم مخروطی.ترکیب رنگ سبز و آبی به همراه خاکستری

 

درختان سرو قد بلند عمودی.جاده مایل.تصویر با زاویه دید از بالا.ترکیب رنگ خانواده سبز

 

گل نقطه ای به رنگ سرخ در مرکزیت برگ های سبز

 

گندمزار تشکیل خط منحنی به وسیله باد.رنگ سبز ولی نه سبز روح دار

 

The Spring Wind

 smiley درختان عمودی نخل.از نزدیکتر به طوریکه کمی از تنه و بیشتر سر درخت مثل نقطه در هنر بنظر بیاید.

 اولین تصویر از توس از فاصله دور گرفته شده.شاهد کلیاتی مثل خطوط مورب جاده،کنار حوض/عمودی آرامگاه فردوسی/ منحنی شکل قرار گیری درختان هستیم.رنگ اینجا زیاد به چشم نمی آید و فقط رنگ سبز درخت دیده میشود.سپس که تصویر نزدیکتر می آید و جزییات آرامگاه را به نمایش میگذارد شاهد حجم هستیم یک حجم مکعبی

نمایش مجسمه فردوسی یک نقطه است.

 نمایش دماوند از فاصله دور آنرا تبدیل به یک نقطه کرده است.هرچند شاهد نقاط پراکنده دیگری مثل خانه ها هستیم ولی دماوند نقطه مرکزیت است.رنگ آبی آسمان کنار ابرهای سفید و حجم دار بودن ابر به آن حیات بخشیده.

کویر: خطوط منحنی روی تپه ها.رنگ یکدست از خانواده قهوه ای.خطوط منحنی روی تپه تشکیل حجم داده اند>حجم مخروطی تپه

خطوط منحنی نزدیک به هم و تشکیل زاویه تند در سطح کویر(تمرکز و تجمع خطوط منحنی که اثرش را تشدید میبخشد) تحرک بیشتر

 

جنگل حاشیه خزر(کاسپین):نمایش سطحی از درختان با رنگ های مشابه از خانواده سبز

 قلعه فلک الافلاک: بنظر من زاویه مناسبی در تصویر برداری نداشته است.هرچند خط موربی از جاده و نقطه مرکزی از قلعه در فاصله دور نمایان است ولی زاویه دوربین از سمت چپ حس خوبی به من نداد:) هرچند فعلا نباید درباره زوایا صحبت کنیم.و رنگ سبز درختان قابل مشاهده تر از رنگ یا شکل قلعه است که به سیاهی میزند و ارزش رنگی آنرا کاسته.

 

  تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://www.roozgozar.com خلیج فارس: خط افقی از دریای بیکران با رنگ آبی که خلوص ندارد و کمی به تیرگی میزند در میانه خود خطوط منحنی زاویه تند داری را در برگرفته که به سفیدی میزند.نمایش نقطه کوچکی از یک قایق موتوری

نمایش چترباز در آسمان آبی:خلوص رنگ آبی  در این تصویر بیشتر است و کمتر به تیرگی میزند و البته شاهد رنگ های مونو کراماتیک آبی هستیم.برای نمایش چتر باز هم درست مثل سفیدی حرکت قایق موتوری از یک سطح استفاده کرده منتها کنار هم خانواده های رنگ آبی با خلوص و ارزش رنگی متفاوت.فاصله دور و کنار هم قرار گیری رنگ های آبی که گاه به روشنی و گاه به تیرگی میزند در به تصویر کشیدن رنگ های چتر که ترکیبی از رنگ های سرد و گرم است بی تاثیر نبوده.(البته رنگ آبی که به سبز آبی نزدیکتر است برای دریا و آبی های تیره و روشن دیگر برای آمان و شاید هم نمایش انتهای دریاست)حرکت قایق موتوری ه و چترباز همه به صورت مورب به نمایش درآمده اند.

 

 در نمایش شمال کشور بیشتر بر رنگ تمرکز یافته و کمتر تصویری از فاصله دور گرفته شده؛برعکس خلیج فارس که میخواست وسعت دریا را به رخ بکشد.در تصاویر گرفته شده از شمال خطوط یا حجم کمتر به چشم می آیند چون تصاویر از نزدیک گرفته شده اند.نقطه بیش از هر عنصر بصری رخ مینماید.رنگ دیگری که کنار سبز بسیار مشاهده می شود لباس های معمولا سرخ و یا رنگارنگ شمالی است.

در تصاویر شمال به شخصه خانه ای با گلدان گل های سرخ و و بنفش و صورتی(ترکیب سرخ و آبی) و سبز خالص برخی از گلدان ها را خیلی دوست داشتم.

فاصله گرفتن از این خانه برای نمایش پلکانی بودن ماسوله، درواقع همان نمایش حجم،ایده فوق العاده ای بود.

 

کاشان و شهرتش به گلاب و گلابگیری باعث شده اینجا هم بیشتر شاهد نقطه باشیم تا گل های محمدی و چگونگی چیدنشان را بهتر به نمایش در بیاورند.البته تصاویر از نزدیک گرفته شده اند و بیش از اینکه گل ها و بوته ها نقطه بنظر بیایند،صورتی هایی بر سطوح سبز هستند.

 

در تصویر باغ عفیف آباد مجددا فاصله دوری را می بینیم که کلیتی از باغ و اطراف آن به نمایش گذاشته و خط مورب جوی تحرک تصویر را بالا برده.ترکیب رنگ آبیو سبز که از زرد و آبی پدیدار میشود،جلوه تصویر را بیشتر کرده است.سپس دوربین نزدیکتر میشود وحجم کاخ  را به نمایش در می آورد با ریزه کاری هایش؛یک حجم مکعبی.

 


نظرات شما عزیزان:

ریحانه
ساعت20:01---5 خرداد 1396
جلسه پایانی به تدریس مبحث نشانه شناسی و دال مرکزی گذشت. هدف کارگردان از ساخت این مستند با توجه به عناصر بصری که از ایران به نمایش گذاشت،برایم جذاب بود.شاید هیچ شباهتی به تحلیل من نداشت: به تصویر کشیدن ایرانی امن،باثبات، در تکاپو،شاد و با نشاط

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: springwindایرانمن

تاريخ : جمعه 8 ارديبهشت 1396 | 11:8 | نویسنده : |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.